Roman Public Law
Anno accademico 2021/2022 - 1° annoObiettivi formativi
Knowledge and understanding
The Roman constitutional system and its changeability during a history of thirteen centuries. The observation of technical and non-technical sources and of their often difficult tangle.
Applying Knowledge and Understanding
Appropriate evaluation of form and substance, of the political and juridical fields. Capacity in treating the sources.
Judgement autonomy
Capacity to go through the historical data and to distinguish in them politics from law.
Communication skills
Students will learn to show and discuss the results of the critical evaluation in a logical and appropriate language, different from their own and therefore preparatory to possible engagements in professional fields implying the use of a foreign language .
Learning ability
The students, among other things, will 1) reflect by modern eyes upon ancient events and systems; 2) fix the right borders between politics and law; 3) appreciate the relations between constitutional systems and legal orders and the influence of the jurists on this all.
Modalità di svolgimento dell'insegnamento
Didattica frontale e esercitazioni di supporto.
N.B.: Qualora l'insegnamento venisse impartito in modalità mista o a distanza potranno essere introdotte le necessarie variazioni rispetto a quanto dichiarato in precedenza, al fine di rispettare il programma previsto e riportato nel Syllabus.
Informazioni per studenti con disabilità e/o DSA
A garanzia di pari opportunità e nel rispetto delle leggi vigenti, gli studenti interessati possono chiedere un colloquio personale col docente in modo da programmare eventuali misure compensative e/o dispensative, in base agli obiettivi didattici ed alle specifiche esigenze.
È possibile rivolgersi anche al docente referente CInAP (Centro per l’integrazione Attiva e Partecipata - Servizi per le Disabilità e/o i DSA) del nostro Dipartimento, prof. Condorelli.
Prerequisiti richiesti
Per le propedeuticità formali consultare il regolamento didattico della coorte di riferimento disponibile nella pagina dedicata http://www.lex.unict.it/it/chi-siamo/regolamenti-didattici-del-corso-di-laurea-magistrale-ciclo-unico-giurisprudenza-lmg01
Frequenza lezioni
Altamente consigliata.
Contenuti del corso
L'ORGANIZZAZIONE POLITICA DEL REGNO. LA COSTITUZIONE DELLA REPUBBLICA. IL PRINCIPATO. IL GOVERNO IMPERIALE.. L'AMMINISTRAZIONE CIVILE DEL TARDO IMPERO. LA FINE DELL'IMPERO D'OCCIDENTE. LA SOPRAVVIVENZA DELL'IMPERO IN ORIENTE. L'AMMINISTRAZIONE DEI TERRITORI ITALICI ED EXTRA-ITALICI NEL CORSO DEI SECOLI. CONDIZIONI SOCIALI ED ECONOMICHE E LORO INTERAZIONE CON GLI ASSETTI DI POTERE.
Testi di riferimento
MOUSOURAKIS G., The Historical and Institutional Context of Roman Law (2003) pp. 1-2; 37-180; 237-305; 321-347.
Programmazione del corso
Argomenti | Riferimenti testi | |
1 | Divisions of Rom. Legal and Constitutional History; Introduction; Early Rom. Society; Economic Conditions: 4-5-ottobre 2021 | Mousourakis, G., The Historical and Institutional Context of Roman Law (2003) p. 1-2; 37-51 |
2 | Political Organisation of the Regal Period; The populus Romanus; The king; The senate; The assembly of the people (comitia curiata); The ‘Servian reforms’ and the decline of the curiate assembly; The end of the Monarchy; Social Developments during the Early Republic: the Conflict of the Orders: 11-12 ottobre 2021 | Mousourakis, cit., p. 52-65 |
3 | The Rom. Expansion in Italy; The Constitution of the Rom. Republic; Introductory; The Senate; The Magistrature: 18-19 ottobre 2021 | Mousourakis cit., p. 66-82 |
4 | Categories of Rom. Magistrates (cum/sine imperio; maiores/minores; curules/non curules; ordinary/extraordinary); The consuls; The praetors; The censors: 25-26 ottobre 2021 | Mousourakis cit., p. 83-92 |
5 | The aediles; The quaestors; The tribunes; The dictator: 2-8 novembre 2021 | Mousourakis cit., p.92-100 |
6 | Other extr. magistrates (The decemvirs; the military tribunes with consular powers); The Popular Assemblies; The comitia curiata; The comitia centuriata; The comitia tributa; The concilium plebis: 9-15 novembre 2021 | Mousourakis cit., p. 100-114 |
7 | The Rom. Expansion in the Mediterran. World; The Organisation of Italy and the Provinces; Soc. and Econ. Conditions; The Breakdown of the Republic: 16-22 novembre 2021 | Mousourakis cit., p. 151-180 |
8 | The Principate; The Coming of the Empire; Augustus and the transformation of the Rom. Constitution; The problem of succession; The consolidation of the Principate; The Imperial Government; The emperor; The imperial civil service; The praefectus praetorio; The praefectus urbi; The praefectus annonae; The praefectus vigilum; The procuratores; The consilium principis; The scrinia; The fiscus: 23-29 novembre 2021 | Mousourakis cit., p. 237-249 |
9 | Republican Elements of the Constitution; The Assemblies of the People; The comitia curiata; The comitia centuriata and the comitia tributa; The Senate; The Magistratures. The Administr. of Italy and the Provinces; Soc. and Econ. Conditions; The Crisis of the Third Century; The Classical Period of Rom. Law; The Reorganisation of the Imp. System; Government and Civil Administration during the Later Empire; The emperor; The imperial council; The imperial court; The scrinia; The imp: 30 nov.-13 dicembre 2021 | Mousourakis cit., p. 250-257; 257-305; 321-336 |
Modalità di verifica dell'apprendimento
Orale sulle aree tematiche del programma.
The test/exam will be assessed according to the following criteria established by the Board of the Degree Course (September 17, 2018):
- aptness of answers
- quality and comprehension of the syllabus
- ability to link different topics of the syllabus
- ability to show examples
- use of jargon and terms of art
- general communicative skills
- familiarity with legal texts
Learning assessment may also be carried out on line, should the conditions require it.
Esempi di domande e/o esercizi frequenti
Non è prevista la somministrazione di esercizi.
Non ci sono domande più o meno frequenti né domande più o meno infrequenti.
Tutti gli argomenti, indifferentemente, sono oggetto di domande.
Le domande vengono formulate attenendosi ai moduli di apprendimento interni al testo di riferimento.